23.07.2011

Chleb wiejski

 Chleb który dzisiaj zaproponuje Wam robie juz od kilku lat. Przepis pochodzi z bloga Liski, i moim zdaniem jest to jeden z najlepszych chlebów dlatego jesli tylko pada hasło: UPIECZ CHLEB to moje łapki wędrują do karteczki właśnie z tym przepisem i nie bardzo chce mi sie próbowac innych bo ten poprostu jest wyśmienity. Na początku, przez kilka pierwszych razów nie wychodził tak jak miał wychodzić, ale z czasem ja sie nauczyłam tego co mi przeszkadzało w robieniu ogólnie pieczywa, skorygowałam przepis tak zeby mi było lepiej, zrobiłąm szczególowe notatki by nie zapomnieć i tak oto przedstawiam wam dzisiaj pyszny chlebek, na drożdzach. Oczywiscie najlepszy świezutki dopiero co upieczony ale po rozmrożeniu nie różni sie w smaku ( czasem robie od razu wiecej, pieke 2 lub 3 chleby i mroże)



 CHLEB WIEJSKI
Zaczyn:
3,5 szklanki mąki pszennej
1,5 szklanki wody
1,5 łyżeczki soli
0,6 g drożdzy świezych (rozrobionych w odrobinie ciepłej wody lub mleka i łyzeczce cukru)

Wszystko wymieszać w misce,ma powstać gładka masa. Polać delikatnie wierzch olejem, przykryć folią spożywczą, zostawić w temp. pokojowej na 12-16 godzin (najlepiej zrobić to wieczorem i trzymac przez noc)

Ciasto właściwe:
cały zaczyn
3,5 szklanki mąki pszennej
1,5 szklanki wody
1,5 łyzeczki soli
24 g drożdzy świeżych (rozrobionych w odrobinie ciepłej wody lub mleka i łyzeczce cukru)

Składniki połączyć. Wyrabiac porządnie aż ciasto bedzie gładkie, spręzyste. Przykryć ściereczką i odstawić na 2-3 godziny. Ciasto podzielić na 2 częsci. Każdą delikatnie wyrobić krótko, uformować na podłóżny kształ i przełozyc do keksówek. Odstawić do wyrośniecia na 1-2 godziny. Piekarnik nagrzać do 220 stopni. Chleb posmarowac rozbitym jajkiem wymieszany z odrobiną roztopionego masła, posypac tym co sie lubi, ja sypie czarnuszką, pestkami dyni, pestkami słonecznika, sezamem.Wstawić do piekarnika i piec około 40 minut.

2 komentarze:

  1. taki świeży, jeszcze ciepły.. posmarowany masłem - marzenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz racje Asiu, tego typu chleby sa wspaniale! Ja uwielbiam wszystko, co ma 'wiejski' w nazwie ;)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń